Tatjana

Tatjana keturiskart per savaitę vyksta į pirmąjį savo darbą. RIMI prekybos centre ji nėra paprasta salės darbuotoja – Tatjana dirba specialiai jai sukurtoje darbo vietoje.

Tatjana atvyko pas mus su savo mama, kuri papasakojo, kad dukra įgijusi 3 profesijas, tačiau niekur nėra dirbusi. Nebuvo lengva prakalbinti visąlaik besišypsančią Tatjaną. Ji mieliau kalbėdavo ne apie darbą, o apie spalvoti skirtas knygeles, kurias nuolat nešiodavo su savimi. Iš pradžių net nežinojome, kad Tatjana turi Aspergerio sindromą, nes dokumentuose buvo įrašyta kita diagnozė.

Talentas pastebėti

Dirbdami su bedarbiais siekiame pastebėti asmens stipriąsias puses ir ypatingus gebėjimus, tačiau Tatjanos atveju tai nebuvo paprasta. Kol atsitiktinai pastebėjome, kad ji yra itin pastabi. Kartą ant stalo gulėjusiuose dokumentuose su mokymosi datų grafiku Tatjana po vieno žvilgsnio bakstelėjo pirštu ir pasakė: „Čia trūksta datos“. Pradėjome duoti užduotis ir tikrinti – prielaida pasiteisino: Tatjana turi unikalią atmintį ir pastabumą smulkioms detalėms. Tada pradėjome galvoti, kaip šias unikalias savybes būtų galima pritaikyti darbe.

Surasti darbdavį autistiškam žmogui

Tatjana neturėjo jokios darbinės patirties, todėl teko pasukti galvą, kur ji galėtų dirbti. Kartu su ja vykome į maitinimo įstaigas, prekybos centrus, kitas įmones, rodėme įvairius darbus, bet niekas Tatjanos nesudomino. Susitikimuose su darbdaviais ji tylėdavo ir šypsodavosi.

Galiausiai kreipėmės į „Rimi“, su kuriais jau ne pirmus metus bendraujame. Rimi seniai žinoma kaip žmones su negalia įdarbinanti įmonė, tačiau žinojome, kad Tatjana negalės dirbti įprastose vietose. Kadangi žinojome Tatjanos nerealų atidumą kartu su RIMI vadovais sprendėme, kaip panaudoti Tatjanos talentą, kad būtų abipusė nauda. Analizavome salės darbuotojo funkcijas ir mąstėme, kur Tatjana galėtų būti naudingiausia. Taip gimė pilotinis projektas – „kainų klaidų tikrintojos“ pareigybė Tatjanai.

Mokymasis darbo vietoje

Tatjana ėmė mokytis naujų pareigų kartu su „SOPA“ įdarbinimo tarpininke Rūta. Teko mokytis dirbi su BAR kodų mašinėle, kainų tikrinimo ir etikečių spausdinimo. Parengėme Tatjanai aprašą, kaip elgtis darbo aplinkoje įvairiais atvejais – nuo atvykimo į darbo vietą iki niuansų apie firminės „Rimi“ aprangos pasikeitimą susipurvinus. Aiškus situacijos apibrėžimas taisyklėmis yra būtinas, nes Tatjana negali pati suprasti nerašytų socialinių normų, o tiesiog nueiti ir paklausti jai buvo labai sudėtinga.

Abipusė nauda

Šiandien Tatjana jau išmoko atlikti savo darbą be klaidų. Ji net išmoko prireikus kreiptis į kolegas ir išsakyti kylančius klausimus. Taip pat Tatjana mokosi bendrauti ir su atsitiktiniais klientais – kartą moteris paklausė kainos ir Tatjana, negalėdama to išreikšti žodžiu dėl susijaudinimo, tiesiog nuskanavo prekę ir parodė kainą ekrane. Tai buvo didžiulė pergalė Tatjanai.

Darbo vietos sukūrimas naudingas ir įmonei, nes Tatjana dalį krūvio nuima nuo kitų salės darbuotojų, o taip pat pagerina prekybos centro paslaugų kokybę. Rimi Lietuva pavyzdys parodo darbuotojams, pirkėjams bei visai visuomenei, jog įtraukdami žmones su negalia laimi visi.

Tatjanos istorija Delfi naujienų portale