Penki DUOday iniciatyvos metai pakeitė darbdavių požiūrį į žmones su negalia

Gegužės pabaigoje Lietuvoje jau penktą kartą vyko DUOday – iniciatyva, kai įmonės bei organizacijos visoje šalyje kviečia žmones su negalia išbandyti naujas profesijas bei darbo roles, o kartais net tapti nauju kolega. Per penkis metus ženkliai išaugusi iniciatyva vyko jau 20 Lietuvos miestų, savo jėgas apjungė 24 žmones su negalia atstovaujančios organizacijos ir 134 darbdaviai. DUOday ne tik įgalina vis daugiau žmonių su negalia patikėti savo jėgomis bei galimybe būti visaverčiu darbo rinkos dalyviu, bet ir keičia darbdavių požiūrį – pamatyti šiuos asmenis kaip būsimus kolegas. 

Per penktuosius iniciatyvos metus buvo pasiektas rekordinis šešėliavimo duetų skaičius – 405, o tai yra 12 kartų daugiau nei 2019 metais, kai DUOday vyko pirmą kartą. Jurgita Kuprytė, įdarbinimo tarpininkų „SOPA“, kurie pradėjo šią iniciatyvą Lietuvoje, vadovė, džiaugiasi, kad situacija Lietuvoje per 5 DUOday iniciatyvos metus ženkliai pasikeitė: „Kai, atsivežę DUOday idėją iš Belgijos, pradėjome iniciatyvą, nebuvome tikri, ar Lietuvoje ji prigis – ar pavyks prikalbinti darbdavius, ar atsiras norinčių įsitraukti negalios organizacijų, kaip šį formatą vertins patys žmonės su negalia. Todėl DUOday projektą pilotavome nedidele apimtimi – su 25 pažįstamomis įmonėmis ir 32 žmonėmis, turinčiais negalią. Pamatėme, kad tai puikiai veikia, todėl ilgainiui pritraukėme daugiau organizacijų ir dabar jau dalyvius skaičiuojame šimtais.“

Kiekvienas metais DUOday ne tik plečiasi, bet ir peržiūri savo tikslus: „2024-aisiais kėlėme du tikslus – pirma, norėjome į DUOday pritraukti daugiau valstybės įmonių, kuriems nuo šių metų įsigaliojo žmonių su negalia įdarbinimo kvotos, antra, skatinti darbdavius ne tik priimti žmogų su negalia vienai dienai, bet ir daryti tolimesnius žingsnius, kad kuo daugiau jų būtų įdarbinti. Ir mums pavyko! Per kelias savaites po DUOday net 9 dalyviai gavo pasiūlymus prisijungti tose įmonėse, kur šešėliavo. Tikimės, kad tai dar ne galutiniai skaičiai!“ – sako Jurgita Kuprytė.

Po šių metų iniciatyvos buvo atlikta dalyvavusių darbdavių apklausa, kurioje sudalyvavo 72 respondentai. Savo patirtį DUOday jie įvertino puikiai – respondentų vidutinis vertinimas yra 9.5 iš 10. Net 90,2 proc. visiškai ar iš dalies sutinka, kad susipažino su negalią turinčiais žmonėmis kaip potencialiais darbuotojais. Dauguma atsakė, kad iniciatyva paskatino įmonės viduje kalbėtis apie žmonių su negalia įdarbinimą. Paklausus, kas paliko didžiausią įspūdį, ne viena organizacija akcentavo, kad „įmonei reikia tobulėti ir praplėsti kadidatų paieškas, įtraukiant negalią turinčius asmenis. Negalia nėra rodiklis, kad žmogus negali dirbti.“

DUOday šiais metais dalyvavo 260 žmonių su negalia. Iš dalyvavusių apklausoje, 91.4 proc. nurodė, kad iniciatyvos metu daugiau sužinojo apie konkrečią darbo vietą, 81 proc. įsivertino savo gebėjimus, o 74,8 proc. patvirtino, kad sustiprėjo jų noras dirbti.

“Žmogui su negalia ypatingai sudėtinga ne tik susirasti darbą, bet ir surasti galimybių išbandyti savo norus bei gebėjimus. O šie dalykai labai svarbūs asmens motyvacijai. Karjeros konsultavimo paslaugų prieinamumas tokiems žmonėms labai ribotas, todėl jie retai žino, kokį darbą galėtų dirbti atsižvelgiant į negalios keliamus apribojimus. Dėl švietimo krepšelių sistemos negalią turintys jaunuoliai neretai užsibūna švietimo sistemoje – dažnas jų įgyja keletą specialybių, tačiau jos ne visada paklausios, o ir parengimo lygis nėra pakankamas, kad baigę mokslus galėtų konkuruoti darbo rinkoje. Todėl dažnas mūsų klientas yra jau trečioje dešimtyje, tačiau neturi jokios realios darbo patirties. „DUOday“ yra puiki galimybė šią spragą užpildyti ir iš arti susipažinti su skirtingomis specialybėmis bei darbo aplinkomis“ – pasakoja Jurgita Kuprytė.

Iniciatyvoje 2024-aisiais metais dalyvavo tokios organizacijos kaip „McDonald’s”, „Rimi Lietuva“, „Telia Lietuva“, Prezidentūra, Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra prie LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, džiugino ypatingai gausus naujokų būrys – „Vinted”, „Ignitis”, Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija, „Registrų centas”, „Delfi“, „Bitė Lietuva”, „Philip Morris” ir daugelis kitų.

Jurgita Kuprytė pabrėžia, kad iš įmonių reakcijų po DUOday matoma, kad noras įdarbinti žmones su negalia yra didelis, tiesiog reikia laiko įgyvendinti tam reikalingus pokyčius organizacijos viduje ir procesuose: „Apklausa rodo, kad 98,6 proc. visiškai ar iš dalies sutinka, kad DUOday diena suteikė pozityvių emocijų. Vadovams buvo jautru matyti kolegas kitaip bendraujančius su “svečiu-kolega” – dėmesingiau ir kantriau. Kai ką maloniai nustebino kokios turtingos asmenybės yra žmonės su negalia, o kai ką – jų konkretumas: klausimai apie galimybę įsidarbinti bei realių užduočių atlikimas. Labai džiaugiamės, kad iniciatyvos metu jau ne vien kalbama apie „durų atidarymą“ žmonėms su negalia iš principo, bet tai virsta realiu kolegos „pasimatavimu“. O mūsų, kaip įdarbinimo tarpininkų, užduotis – tęsti bendradarbiavimą bei padėti organizacijoms geriau pasirengti įdarbinimui bei pritaikyti darbo sąlygas. Tos įmonės, kurios išbando DUOday, beveik visada grįžta ir ateinančiais metais – ir ne tik dėl pozityvių emocijų, bet dėl tęstinio darbo pokyčiuose organizacijos viduje, kurie, gal prasideda iš pavienių darbuotojų entuziazmo, bet virsta visos organizacijos reikalu.“

Foto Šarūnė Katinaitė